Holland designszupersztárok a Gödör gyomrában

A háromnapos NL Fesztivál két holland és egy magyar kiállításnak is otthont adott. A New Dutch Design Via Budapest névre hallgató tárlat aratta a legnagyobb sikereket a szakma és a közönség körében egyaránt. Ráadásul az is kiderült, hogy a Gödör alatt van még egy gödör.

A holland design elmúlt öt évének legfontosabb tervezőinek munkáit hozták el egy utazó kollekció keretében Budapestre, mely helyi színezetet kapva a New Dutch Design Via Budapest néven volt látható.

A Via Milano New Dutch Design a fiatal és már jól ismert holland szuperdesignerek nemzetközileg (el)ismert gyűjtőhelye. Nagyszerűségük okán valamennyi résztvevőről külön oldalon kellene megemlékeznünk, összefoglalásképpen itt csak pár név, nehogy elfelejtsük őket.

A Gödör alatti gödörben kialakított kiállítótérben bemutatták Gijs Bakker (a Droog Design egyik alapítója) vízcseppre asszociáló gyümölcsöstálját, Jurgen Bey nagyfülű foteleit illetve Inke Hans fára emlékeztető ruhaakasztóját. A megfáradt fesztivállátogatók egyik nagy kedvence Tjeerd Veenhoven félkör alakú felfújható sátra lett, melynek árnyékában babzsákokon lehetett heverészni.

Tord Boontje munkáit a fél világ ismeri, még ha nem is tud róla (neki köszönhetően lett divatos a burjánzó növényi ornamentika, az erdős-mezős sziluettek őzekkel, mókusokkal). Tőle - természetesen patást is ábrázoló - tányérokat állítottak ki. A közönség nagy tetszésének örvendett Floris Schoonderbeek hordozható narancssárga fürdőkádja valamint Richard Hutten lámpája, mely gyerekei beolvasztott műanyag játékaiból készült. Marcel Wanders náthás tüsszentésből nyert és felnagyított baktériumokat formáló vázáin némelyek ugyan szörnyülködéssel fogadták, az ötlet azonban elvitathatatlan. Ugyanígy valamennyi kiállítási tárgyat áthatotta a humor, és a játékosság és koncepció jól eltalált elegye.

(Nyugalom, aki az NL fesztről lemaradt, március 15-ig lehetősége van pótolni a mulasztást, a vándorkiállítás ugyanis március 15-ig Budapesten állomásozik.)

Nem kevésbé volt érdekes A holland grafika aranykora címre hallgató grafikai tárlat sem. Egy egész évszázadot, az 1890 - 1990-ig terjedő időszakot ölelte fel a kiállítás. A falakon függő plakátokon, a vitrinekben lévő illusztrációkon végig lehetett követni a XX. századi holland grafikát meghatározó különféle stílusokat, a szecessziótól (art nouveau) a racionalizmuson át egy újfajta expresszionizmusig. A kiállítás szintén látogatható még március 7-ig.

A harmadik kiállítás magyar fiatalok munkáit mutatta be. Fotó és divat találkozásából születtek a KREA Művészeti Iskola divattervező és stylist szakos hallgatóinak saját tervezésű ruháiról, valamint stylistok által összeválogatott ruhakompozíciókról készült fotók. Aki lemaradt volna az igazán szuggesztív hangulatú fotókról, március végéig pótolhatja a mulasztást a KREA Kortárs Művészeti Műhelyben (1051 Budapest, Október 6. u. 18. félemelet).

Fotók: Glódi Balázs