A hónap tervezője 2016. szeptemberben a Blind Chic

Ha valaki nagyvárosi bringás, tudja jól, hogy a leghűbb „barátja” egy olyan táska, amely praktikus, nem zavarja tekerés közben, a bringáról leszállva is „működik”, és egyformán jól bírja a napot és az esőt. A biciklizés és a design rajongói, Neza Peterca és Vesmás Júlia éppen ilyen darabok tervezésére és gyártására alapította meg saját márkáját. A Blind Chic termékei azonban ennél is többet tudnak, hiszen korántsem csupán a városi kerékpárosokhoz szólnak, de azokhoz is, akik értékelik a minimalista, nem kifejezetten sportos stílust, ugyanakkor szeretnének évek hosszú során át működő minőségi tatyókat hordani. A brand alapvetően uniszex hátizsákokra és - futárzsák ihlette - táskákra fókuszál, de a termékek között övtáska és egy hétvégére szükséges cuccot is simán elnyelő méretes utazótáska is szerepel. A többféleképpen viselhető darabok belső elosztása okos és átgondolt, sőt a táskák egy része bővíthető is. Nagyrészt természetes alapanyagokból készülnek, rendszerint vízlepergető felülettel, szépséges tónusú pasztellszínekben. A márka ereje a hitelességében keresendő: minden egyes modellt hosszú ideig tesztelnek a forgalomba kerülés előtt, és csak olyan modelleket terveznek, amilyeneket maguk is szívesen hordanának. Bár a varrást már nem saját kezűleg végzik, azért minden egyes darab szigorú minőségellenőrzésen esik át. A bringázás számukra életforma, s széles eszköztárral dolgoznak azon, hogy ezt egyre többen mondhassák el magukról itthon és külföldön egyaránt. A Blind Chic ötödik születésnapja előtt az egyik alapítóval Vesmás Julival beszélgettünk.

 

Egy bringatúra során ismerkedtetek meg egymással, s mindkettőtök számára a városi közlekedés alapvető eszköze a bicikli. Amikor a márkát alapítottátok ez a piaci szegmens még meglehetősen kialakulatlan volt. Miért éppen bringás táskákat kezdtetek el tervezni?

Dániában, amikor a Teko Design College hallgatója voltam, az egyik projektmunka során egy designvállalkozást kellett modelleznünk. Tulajdonképpen ott kezdődött a történet. Ott vetődött fel annak az ötlete, hogy egy olyan márkát alakítsunk ki – akkor még persze csupán virtuálisan –, amely a városi bringás kultúrára épít, és amelynek termékei egyaránt megfelelnek a városi öltözködéssel szemben támasztott igényeknek és a bringázás feltételeinek. A téma olyannyira beszippantott, hogy elkezdtem komolyan kutatni, különös  tekintettel a hazai viszonyokra, sőt a diplomamunkám is egy bringás öltözékkollekció volt. Később egy madridi divatcégnél dolgoztam, ahol már élesben pillanthattam bele egy márka működésébe, fejlesztésébe. Neza grafikusként végzett, de szabad idejében ő is varrt, s hamar kiderült, hogy jól tudunk együttműködni, klasszul kiegészítjük egymást. Az, hogy táskákat tervezünk majd, tulajdonképpen magától értetődő volt, hiszen kezdőtőke nélkül indultunk, egy ruhakollekciót nem tudtunk volna előfinanszírozni, így maradtak a kiegészítők, amelyek közül a táskákban láttunk fantáziát. Két varrógéppel kezdtünk neki. Az első években mindent magunk csináltunk, s a nyereséget teljes egészében fejlesztésre fordítottuk. Az indulás után pár hónappal felvettük a kapcsolatot egy külföldi bloggal, amely első magyar márkaként írt rólunk, s ezt jó néhány más online felület átvette. Ez hatalmas lökést jelentett, nagyon sokan megismertek minket, s elég gyorsan elindultak a külföldi rendelések. A mai napig jellemző egyébként, hogy a termékeink nagyobb része külföldön talál gazdára.

 

A táskákon látszik, hogy nagyon jól ismeritek ennek a szubkultúrának az igényeit. Hogyan alakul ki egy-egy modell?

Csak olyasmit tervezünk, ami nekünk is tetszik, magunk is viselnénk, sőt viseljük is. Az utóbbi két évben a prototípusokat már kiadjuk tesztelésre, s a visszajelzések mentén alakítjuk ki a végleges megoldásokat. Az újabb darabokat szintén az igények mentén készítjük, s igyekszünk az ösztöneinkre hallgatni:  csak olyan modellekben gondolkodunk, amelyek egyszerre funkcionálisak, technikailag ötletesek és újszerűek, megjelenésükben pedig visszafogottak, minimalisták. Az első modellünk a WOLF olyan táska, amelynek három generációját gyártottuk, annyira szerették a vásárlók.

 

Hogyan épül fel a márka kínálata?

A termékeink között szerepelnek állandóan kapható modellek és limitált szériák. A Basic darabok folyamatosan elérhetők, persze ezeket is állandóan fejlesztjük, tökéletesítjük. Az utóbbiaknál új anyagokkal kísérletezünk, eseti együttműködésekről van szó, de az is előfordul, hogy egy picit más irányba kirándulunk. Ilyen például a Gorilla softshell dzsekiszéria. Egyre többen vannak olyanok, akik télen sem teszik le a biciklit, nekik speciális ruházatra van szükségük. A Gorillák női és férfi változatban készülnek, belül puhák és melegek, kívülről víz- és szélállóak. Nagyon hosszú tesztidőszak után dobtuk piacra, de megérte, mert ez alatt az idő alatt olyan részletmegoldásokat tudtunk tökéletesíteni, amiket a rendszeres használók értékelnek igazán. Ilyen a hosszabbított hátrész, a kapucniba fűzött elasztikus zsinór, az extra rugalmas, hüvelykujjon átfűzhető mandzsetta és a ventillálónyílások.

 

A műhelyetek elég különleges helyszínen van. Mesélnétek erről?

Lassan négy éve dolgozunk az Art Quarter Budapestben (AQB). Ez az egykori budafoki Haggenmacher sörgyár épületeiben működik. Egy stúdiókkal és lakóegységekkel felszerelt műteremházról beszélünk, amelynek a földszintjén már egy kiállítótér is van. Eleinte főként művészek dolgoztak itt, de ma már egyre szélesebb a paletta, például csokiműhely is van itt, s egyre pezsgőbb az élet. Nagyon szeretjük.

 

Nem csak ti bicikliztek nap mint nap, de mindent megtesztek azért, hogy népszerűsítsétek a bringázást. Tavaly egy itthon még ismeretlen projektet is elindítottatok.

A Rapha Women's 100 kezdeményezéshez csatlakoztunk. A Rapha szintén egy bringás márka, s az általuk gondozott túra egyre ismertebb az egész világon. A program lényege, célja, hogy az év adott napján kizárólag nők együtt tekerjenek le egy nagyjából 100 km-es távot. Kisebb-nagyobb túrákat szerveztünk már korábban is, ezt Geréby Zsófival az UrbanLegend alapítójával közösen kezdtük. A projekt bevezetése elég jól sikerült. Első alkalommal Kisorosziba mentünk, idén július végén pedig Bánkra. Klassz élmény, ha hatven-hetven nő együtt biciklizik, s a legjobb, hogy nem csak az ismerőseink, de idegenek is bekapcsolódtak.

 

Min dolgoztok most? Mivel készültök a WAMP-ra?

Hamarosan öt éves lesz a márka, ezt egy kiállítással, pop up bolttal és varrodával ünnepeljük majd a Design Hét ideje alatt. A WAMP-on szeretnénk bemutatni a legújabb kollekciónkat, amelynek a kampányát a műhelyszomszédainkkal, a Borsos-Lőrinc alkotópárossal közösen készítettük el, és tervezzük, hogy olyan termékekkel is megjelenünk a WAMP-on, amelyeket akciósan lehet majd megvásárolni.

Partnereink