A hónap designere 2013. júniusban a Phaidra

Jelenleg min dolgozol?

Most az egyik nagyobb feladatom az új kollekció összeállítása volt, ami júniustól már elérhető. Hamarosan szeretném megnyitni a saját bemutatótermemet, amely rendhagyó módon a saját lakásomban kap majd helyet. Alig egy hónapja költöztem be, így még van rajta mit alakítani, de már szervezem a megnyitót is izgalmas programokkal.

 

Kik a példaképeid?

Hosszú lenne a lista, de azokra nézek fel, akik elég bátrak ahhoz, hogy felvállalják azt, amit valóban szeretnének az életben, és ezért mindent megtesznek. Panaszkodás helyett dolgoznak, türelemmel megkeresik, hogy mi az, amit szeretettel és odaadással tudnak csinálni. Mindenben igyekeznek meglátni a szépet, a jót, az inspirálót, ugyanakkor kritikusak tudnak maradni saját magukkal szemben, és magasra helyezik a mércét.

 

Milyen sikereket értél el eddig? Mire vagy a legbüszkébb?

A legeslegelső és egyik legfontosabb siker maga az a tény, hogy létrehoztam ezt a márkát. Nagyon hálás vagyok azért, hogy elég gyorsan nagy érdeklődésre tett szert. Igazából minden sikernek nagyon örülök. Minden eladott fürdőruha boldoggá tesz, mert érzem, hogy szeretik, amit csinálok, és rengeteg pozitív visszajelzést kapok. Az első szakmai elismerések közé tartozott, hogy a WAMP szakmai zsűrije elismerte a munkámat, amikor decemberben először jelentkeztem a Fashion vásárra. Szerencsére rövid idő alatt felfigyelt rám a divatsajtó, sőt megkeresést kaptam a Gresham Palotában található Four Seasons Hoteltől is, és most már a szálloda wellness részlegén is kaphatóak a fürdőruháim, és szeretik őket a luxushoz szokott vendégek. Egyébként éppen a WAMP-on talált rám a wellness részleg igazgatónője. Májusban keresett meg Geréby Zsófi, az Urban Legend márka tervezője, akinek nagy rajongója vagyok, hogy legyek vendégtervező a FLATLAB lakásműhelyben, és meghívást kaptam a LAONI POP-UP Store-ba is.

 

Mi inspirál?

Bizonyos mértékig hat rám a vidék romantikája, a természet csodái, de be kell vallanom, imádom a civilizált, városi környezetet és ennek az életformának a kulturális értékeit. Inspirációt adhat egy divattermék, pl. egy pár csodaszép cipő is, ami aztán ruhát ihlet, de egy épített tér, vagy akár egy szép térburkolat is. Néha egészen különböző dolgok inspirálnak – hangulatok, karakterek.

Nagyon szeretek filmeket, videoklipeket, interjúkat nézni, olvasni általam elismert emberekről, sokat tanulok tőlük, elgondolkoztatnak. Néha egy-egy beszélgetés indít el, de általában a különböző emberekkel való találkozások, amik mindig pont akkor jönnek, amikor kell. Mindezektől függetlenül úgy érzem, a legerősebb inspiráció akkor jön, amikor az ember képes belülre figyelni.

Szeretek aludni és lézengeni, csak úgy figyelni, elbújni a tömegben, és nem beszélgetni. Bár ezekre elég kevés időm marad. Mégis vannak olyan időszakok, amikor minden kötelezettségem ellenére szélsőségesen sokat alszom, vagy órákig csak ülök és nézek magam elé, és gondolkodom. Azt hiszem ilyenkor összegződnek azok az élmények, amiket korábban magamba gyűjtöttem, a feldolgozás során új értelmet nyernek, és üzennek nekem. Egyébként varázslatos folyamat. Ezeket az időszakokat aztán fel kell váltania egy olyan periódusnak, amikor őrületesen keveset alszom és elképesztő energiát fordítok a megvalósításra, de az ebben való elindulás nagyon nagy önuralmat igényel. Magamra kell parancsolni, hogy most ennyi volt az álmodozás, most már dolgozni kell.

 

Hogyan jellemeznéd magad tervezőként?

Nagyon maximalista és precíz vagyok. Azonban egyelőre egy kicsit komplexusos tervezőnek érzem magam a divatszakmában az építész kari tanulmányaimmal, a marketinges közgazdász diplomámmal és csekély arculattervezési munkatapasztalatommal. Igaz mindezek a tapasztalatok hasznosnak bizonyultak, és a tervezéssel eltöltött évek is előnyösek voltak. A lelkem mélyén mindig is a vizualitás és a tervezés érdekelt, de valahogy olyan kacskaringósra sikerült az út idáig. Persze még mindig nagyon fiatal vagyok, mégis irigykedem azokra, akik elsőre pontosan tudták merre vegyék az irányt. Bár azt én is tudtam, hogy lesz valamikor divatmárkám, de ennek érdekében csak annyit tettem egy ideig, hogy magamnak horgolgattam ruhákat.

Bár én vagyok a lelke a márkának a fazonok, a színek, az anyagok részletes koncepciójától, a szigorú minőség megteremtéséig, az első kollekciónál sem a szabásminta tervezésben, sem a varrásban nem volt különösebb tapasztalatom, emiatt sokat támaszkodtam az általam megkeresett, a munkafolyamatban résztvevő, tapasztaltabb szakemberek segítségére, ami nélkül nem születhettek volna meg a darabok. Nekik ezúton is köszönöm. Időközben sikerült belevetnem magam a részletekbe, és most már magam kísérletezem az új varrástechnológiákkal és a különlegesebb ötleteimmel, de irigylem azokat a fiatal tervezőket, akik többet tudnak nálam ezekről a részletekről, mert ezt tanulták.

Emellett, ha azokra a tapasztalatokra gondolok, amiket akkor szereztem, amikor tervezést tanultam, olyankor mindig kételyek és alkotói válságok gyötörtek. Hiszen pl. építész tanulmányaim során nagyon erős volt a tradíciók eldobásának és a vadonatúj dolgok létrehozásának eszménye, ami, akárhogy is, de megkérdőjelezi a létjogosultságát egy múltból építkező, az ’50-es, ‘60-as évek divatvilágát idéző, bemutatkozó kollekciónak. De bármennyire is lehet egyszerű rekonstrukciónak titulálni ezt az irányt, mégis úgy érzem értékteremtő kísérlet volt.

 

Kiknek készülnek a ruháid?

Egyelőre nőknek. Bár sokan felvetik, hogyha érzéki, szupernőies fürdőruhákat kínál a márka, azok valójában nem a férfiaknak készülnek-e, pedig nem. Nagyon fontos üzenetnek tartom azt, hogy egy nő ne a férfi miatt legyen vonzó, hanem élvezze a saját női mivoltát és élje meg ezt teljességében.

A fotókon nem véletlenül szerepel egy gyönyörű nő – egyedül. Azt szerettem volna vele üzenni, hogy nem azért öltözöm fel szépen, hogy a strandon felvágjak, iriggyé tegyek más nőket, vagy levegyek a lábáról egy férfit (mindazonáltal, hogy persze ezt is lehet), hanem szokatlan módon, csak kedvem támadt fürdőzni egyet, az én csendes, intim világomban, ha akarom a kádban, fürdőruhában, amiben nagyon jól érzem magam, te pedig gondolj, amit akarsz. Természetesen ezt látva, egy férfi meg fog őrülni érte, de ez csak egy pozitív hozadék. A lényeg, hogy azok a nők, akik megveszik a termékeimet saját magukat ajándékozzák meg azzal az élménnyel, hogy szépek, csinosak, elegánsak, stílusosak.  Bár szórakoztató élmény az, amikor a férfiak meglátják a fürdőruhákat és a kezüknél megragadva a standomhoz „rángatják” a barátnőjüket, hogy gyere, nézd meg, ebben akarlak látni. Elég sokszor történik ilyen. Korosztály tekintetében, amiatt, hogy alapvetően egy konszolidált irányt képviselnek a fazonok, én először a 25+ korúakat céloztam meg, de nagy örömömre szolgál, hogy 16 évesek is hordják őket. Emellett nagyon fontos célom volt, hogy a magyar közönség számára legyenek elérhetőek a termékeim, bár nyilván örülök, ha nemzetközi szinten is elismert lesz a márkám.

 

Ha kifognád az aranyhalat, milyen munkát kérnél tőle?

Tulajdonképpen folyamatosan vágyakozom, és amikor itt az ideje, valahogy megtörténnek azok a dolgok, amiket szeretnék, szóval úgy érzem folyamatosan aranyhalakat fogok.  Amit most csinálok, ez maga az álommunka nekem. Tervezem a kollekcióimat, menedzselem a márkát. Ezzel kapcsolatosan bőven akad tennivaló, felveszek egyedi megrendeléseket, új varrástechnológiák kidolgozásán gondolkodom, kísérletezek. Talán egy kis idő múlva, amikor már markánsabban érzem az innovatív erőt magamban, szívesen vállalnék egyedi tervezési feladatokat általam elismert embereknek, sőt szívesen dolgoznék együtt nagy tervezőkkel közös kollekción.

 

Hogyan látod magad és a márkád 5 év múlva?

Szeretném magam addigra egy tapasztalt és innovatív tervezőként látni. A márka remélem addigra egy nagyon stabil brand lesz, ami már nem csak azért érdekes, mert fiatal, mert egyedi termékkínálattal rendelkezik, mert új, hanem mert akár az addig megjelenő versenytársaktól függetlenül is ikonikussá válik. A nőiesség kultusza egy stílusosan öltözködő nő ruhatárában alapkellék. Határozott célom az exkluzivitást megtartva továbbra is, hogy a magyar célközönség számára elérhetőek legyenek a termékeim. De mindenképp szeretnék külföldön is stabil viszonteladói hálózatot. Vannak szociálisan érzékenyebb céljaim is. Szeretnék majd egy olyan saját varrodát és horgoldát, amivel olyan nőknek biztosítok munkalehetőséget és humánus munkakörülményeket, akiknek valami miatt kevésbé volt könnyű a sorsuk, és egy ilyen alkotó munkával szebbé és könnyebbé tehetném az életüket.

 

Hol találkozhatunk a munkáiddal?

A wonderLAB concept Store-ban, a FlatLab Lakásműhely és design boltban, természetesen a WAMP-on, és hamarosan a saját bemutatótermemben is a Ferenc körúton, közel a Boráros térhez.