A hónap designere 2013. májusban a Lokalwear

 

 

Rióból Matyóföldre

Vajon mi köti össze Budapestet, Rio de Janeirót, New Yorkot, Kalocsát és Mezőkövesdet?

A törékeny brazil származású, mindig mosolygós divattervező, Bruna Seve Patko, akit először turistaként, később már budapestiként olyannyira elvarázsolt a magyar folklór sokszínűsége, hogy alig három évvel ezelőtt saját divatmárkát alapított Lokalwear néven, amely a hazai tradicionális mintakincset helyezi új kontextusba, teszi divatossá és viselhetővé. A LOKALWEAR kollekciói egy-egy tipikusan magyar motívumot emelnek ki, értelmeznek újra, legyen szó kézzel készült kalocsai csipke nyakláncokról, matyó motívumokat formázó műanyag fülbevalókról, vagy éppen fantasztikus hímzésmintákkal nyomott pólókról. A Lokalwear Richelieu kollekciójának legújabb darabjai május 26-án vasárnap a WAMP design vásáron mutatkoznak be az Erzsébet téren.

Bruna Seve Patkó a LOKALWEAR ötletgazdája és kreatív vezetője Rio de Janeiróban született. Divattervezést már a New York-i Divatintézetben és a firenzei Polimodában tanult, majd karrierjét egy fürdőruhákat gyártó brazil cégnél kezdte. Később New Yorkban olyan nagynevű márkákkal dolgozott együtt, mint a Tod’s és a Celine. 2003-ban hozzáment magyar vőlegényéhez, és Budapestre költözött. Magyarországon is a divatiparban tevékenykedett: részt vett a Tisza Cipő megújításában, a Nanushka indulásában, sőt a Nike Magyarországért felelős marketingvezetőjeként is dolgozott.

Jelenleg min dolgozol?

A következő kollekcióhoz gyűjtök anyagot, s egy ideje már előkészítem a márka külföldi terjeszkedését is.

Kik a példaképeid?

Talán sokak számára közhelyesnek tűnhet, de az édesanyámtól nagyon komoly erkölcsi tartást kaptam, ami hihetetlen rajongással párosult a munkája iránt. Ezek az élmények ma is meghatározóak. Ha a divatvilágban keresgélek, nagy rajongója vagyok Miuccia Pradanak, aki mindig a maga útját járja, Estée Lauder pedig számomra egy fantasztikus üzletasszony.

Milyen sikereket értél el eddig? Mire vagy a legbüszkébb?

A Lokalweart a saját gyermekemnek tekintem, és annak ellenére, hogy nagyon fiatal márka, már komoly sikereket értünk el. A termékeink fontos magazinok címlapján szerepeltek, s a Glocal (think global, act local) mozgalmak egyik izgalmas példájaként is említettek már minket. A legújabb Richelieu kollekciónk is nagyon sikeres. A legbüszkébb mégis arra vagyok, hogy egy olyan csapatot építettünk fel, amely egy közös célért képes szenvedélyesen együtt dolgozni.

Mi inspirál?

Szeretek különféle emberekkel beszélgetni, izgalmasnak találom a kultúrák sokféleségét, az építészetet, a művészet legkülönbözőbb ágait, de a meghökkentő, vagy váratlan élmények, apróságok is komoly hatással vannak rám.

A kalocsai csipke kollekciónk, a Richelieu például az egyik legismertebb a tradícionális magyar hímzések között. A hímzés alapjait az 1900-as években egy helyi asszony vette át és kezdte el átdolgozni és ötvözni a helybeli népművészeti elemekkel. A mi kollekciónkat egy amerikai tervezővel közösen készítettük, de természetesen kézműves technikával, helyi hímzőasszonyok bevonásával készül.

Hogyan jellemeznéd magad tervezőként?

Inkább egyfajta tolmácsként tekintek magamra, aki meglátja a szépséget és a lehetőséget olyan dolgokban is, amelyek felett mások talán elsiklanak. Igyekszem ezeket dolgokat újragondolni tárgyakba önteni, s így új értéket teremteni. Minden kollekciónk egyfajta tisztelgés a magyar folklór előtt, s azt hiszem, az a látásmód, ahogyan én külföldiként közeledem ehhez az örökséghez, egészen más aspektusát mutatja meg ennek a kivételesen gazdag univerzumnak.

Kiknek készülnek a tárgyaid?

Kíváncsi és magabiztos nőknek, olyanoknak, akik szeretik a divatban a különleges és egyedi dolgokat, fontos számukra, hogy olyan holmikat vegyenek amelyeknek történetük van. Amikor még csupán turistaként jöttem Budapestre, a hímzések az első pillanatban lenyűgöztek, ám nem találtam olyan szuvenírt, amit jó szívvel vittem volna Braziliába ajándékba. Tulajdonképpen így jött a márka ötlete is: készítsünk olyan divatos és hordható holmikat, amelyek erős helyi karakterrel bírnak, helyi alapanyagokból, itt helyben készülnek. A név maga a Lokalwear is ezt a szándékot tükrözi.

Ha kifognád az aranyhalat, milyen munkát kérnél tőle?

Ez olyan kérdés, amelyet több okból sem könnyű megválaszolni. Először is, babonás vagyok, és félek attól, hogy ha az álmaimat megosztom másokkal, nem válnak valóra, ezért inkább máshonnan közelítenék a kérdéshez. Arra igazán vágyom, hogy azok, akik részt vesznek a Lokalwear fejlesztésében, úgy érezzék, hogy tehetségükkel nem csupán egy márka fejlődéséhez járulnak hozzá, de saját személyes sikerként élik meg a közös munkát. Ezen kívül elszántan hiszek abban a kissé utópisztikus gondolatban, hogy a design igenis jobbá, gazdagabbá teheti az életünket.

Hogyan látod magad és a márkád 5 év múlva?

Teljesen új terülteket is szeretnék felfedezni, kipróbálni. Olyan dolgokat szeretnék megmutatni a Lokalwear-rel, amelyek ma még túl távolinak vagy egzotikusnak tűnnek.

Hol találkozhatunk a munkáiddal?

Elsősorban a saját stúdiónkban Budapesten, de jó néhány üzletben is jelen vagyunk, s a WAMP designvásáron is rendszeresen kiállítunk. Emellett a külföldi terjeszkedésen is dolgozunk.