A hónap tervezője 2016. októberben az Artista

A már több mind húsz éve alapított Artista az egyik első, országhatárokon kívül is sikeressé vált hazai divatmárka. A dizájner csapat kollekciói jellemzően a klasszikus szabászati formák újraírására, a meglepő részletmegoldásokra, a különleges anyagválasztásra, anyagtársításra épülnek, s egyaránt megállják a helyüket alkalmi viseletként és a hétköznapi ruhatár részeként is. Az Artista perszónája nőies és extravagáns. Fontos számára a kényelem, a környezettudatosság, s kerüli a sematikus megoldásokat. A márka egyik alapítójával Stampf Katalinnal a márkáról, a legújabb kollekcióról és a WAMP-hoz fűződő viszonyukról beszélgettünk.

 

Nemrég készült el a legújabb kollekciótok, mesélnél erről?

Az idei őszi-téli darabok ihletője egy városi nomád, aki fogja, amit talál, magára veszi és útra kel. Lehet ez egy örökölt pulóver, egy sportcipő, neoprém bomber, hátizsák, selyem szoknya vagy éppen férfi zakó. Az egész sorozat merész és szokatlan, a régi és új különleges kollázsa. Ellentétekre épül: mesterséges és természetes, makulátlan részletek és eldolgozatlan, foszladozónak ható szélek. Az összhatás véletlenszerűnek tűnő kompozíciókból áll össze, amelyben szokatlan anyagminőségek és minták keverednek, s fontos szerephez jutnak a különféle rétegek és a szürkék különféle árnyalatai. Az egész sorozat célja, esszenciája, hogy új kontextusba helyezzünk jól ismert ruhadarabokat.

 

A ruhák mellett egy ideje már jelen van egy kiegészítővonal is. Ezek között milyen újdonságok szerepelnek?

Tíz éve készítünk kiegészítőket. Először csak a ruhakollekciókhoz terveztem néhány táskát, de mivel nagyon szerették a vevőink, folyamatosan keresték az újabbakat, így egyre több modellt vezettünk be. Ma már külön ág lett az Artista kiegészítő. Ezek a tárgyak egy szélesebb közönséghez szólnak, fontos számunkra a praktikum, ugyanakkor egyediségre is törekszünk, például izgalmas anyagtársításokkal dolgozunk: textillel, bőrrel és műbőrrel.

Ezzel párhuzamosan jött az ötlet, hogy képzőművész barátaink munkáit tegyük táskákra, pénztárcákra. Nagy kedvencünk az örmény származású Gaya Arutyunyan, aki festő és zenész, a Deti Picasso énekesnője, de dolgoztunk már együtt Marcus Goldsonnal is. Klasszikusok munkáit is szívesen használjuk: először Bécsben kért föl a Leopold Múzeum, hogy a múzeumshopba készítsünk Egon Schiele alkotásaival dekorált kiegészítőket, ruhákat. Utána volt a Szépművészeti Múzeumban is egy Schiele kiállítás, így itthon is árusíthattuk ezeket a tárgyakat. Jelenleg a Magyar Nemzeti Galéria boltjában kaphatóak Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai, Csontváry, Brueghel és Goya műveinek felhasználásával készült pénztárcáink, telefontartóink. Izgalmas, ugyanakkor megtisztelő, hogy a művészettörténet legnagyobb alakjainak munkái a saját tervezésű tárgyakon jelennek meg. Tavaly mutattuk be a többféleképpen hordható Delta hátizsákokat, amelyek ötlete egy tokiói kiállításunk során pattant ki a fejemből.

 

Fontos számotokra a fenntarthatóság. Ez mit jelent a hétköznapokban?

Nagyon figyelünk például arra, hogy kizárólag itthon gyártatunk. Szándékosan nem szervezzük ki a varrást az országhatárokon túlra. A mintadarabok és egyedi megrendelések a saját varrodánkban készülnek, a szériagyártás nagy részét pedig külsős szakemberek segítségével oldjuk meg. Fontosnak tartjuk, hogy nem csináltatunk nagy sorozatokat. Csak olyan mennyiségben gondolkodunk, ami biztosan gazdára talál. Inkább vállaljuk a kisebb példányszámmal járó magasabb árat és kisebb haszonkulcsot, mintsem azt, hogy feleslegesen terheljük a környezetet.

 

Idén tízéves a WAMP, s ti már a legelső vásáron is kiállítók voltatok. Hogyan emlékeztek vissza a kezdetekre?

Tisztán emlékszem az első vásárra. Mosshammer Kinga hívott fel, hogy társaival közösen egy dizájnvásár szervezésébe fogtak, s szeretnék, ha mi is kipróbálnánk, ott lennénk a kiállítók között. Akkor még ő is aktív divattervezőként tevékenykedett, ezért nem nagyon kellett győzködnie, igent mondtunk. A debütálás az Erzsébet téren volt, nagyjából 25 tervező részvételével és hatalmas várakozással. Álltunk a standok mellett és csillogó szemmel figyeltük a reakciókat. A WAMP nagyon gyorsan megtalálta a közönségét és a saját hangját, karakterét is, s alig egy-két év után már úgy működött, ahogyan ma is.

 

Mennyire változott meg a vásár közönsége az eltelt 10 év alatt?

Tíz év elég hosszú idő. Egy évtized alatt a körülmények és a vevők egyaránt sokat változtak.

Ma már jóval tudatosabbak a vásárlók. Alapvetően jellemző, hogy az embereket jobban érdekli a divat és a dizájn, nyitottabbak a magyar tervezők munkáira. Pontosan tudják, hogy mi egy egyedi tervezésű termék értéke, értik a dizájnerruhák lényegét. Ma már azt sem kell elmagyaráznunk, hogy mi a különbség a fast fashion és közöttünk. A WAMP ma is őrzi a kedves, bensőséges vásár karakterét, ugyanakkor folyamatosan új érdeklődőket, vevőket vonz. Olyan fiatalokat is, akik még nem nagyon ismerik a hazai tervezőket, de izgalmasnak találják a témát. Eljönnek a vásárba, ismerkednek, tájékozódnak, s idővel belőlük is dizájnrajongók, vásárlók lesznek.

 

Egy évtized alatt az Artista is fejlődött, alakult? Ha visszanézetek, mit tartotok fontosnak?

Nagyon sokat változott a teljes divatipar, s ennek megfelelően a piac is átalakult. Folyamatosan arra törekedtünk, hogy alkalmazkodjunk a változásokhoz, ugyanakkor megtartsuk a márkára jellemző jegyeket és az egyediséget. Talán az elsők között próbáltuk ki magunkat külföldi piacion, Ausztriában például már nagyon régen jelen vagyunk. Több mint tizenkét éve kaphatók ott a ruháink és táskáink, s rendszeresen részt veszünk bécsi divatbemutatókon, a Vienna Fashion Week-en is. Emellett bemutatkoztunk Kínában és Japánban is. Ez logikus továbblépési lehetőségnek tűnt a kollekciók Ázsiában is könnyen befogadható, érthető karaktere miatt, de túl sok energiát és időt emésztett volna fel az ottani jelenlét, és ezt egyszerűen nem akartuk vállalni. Idén jártunk Dániában, ahol szereztünk néhány új partnert is. Kicsit különcnek érezzük magunkat a szakmában, hiszen nagyon hosszú ideje jelen vagyunk. Rengeteg tapasztalatot halmoztunk fel, de mégis mindent saját erőből oldunk meg. Mögöttünk nem áll például befektető sem.

 

A külföldi sikerek és a stabil megrendelői bázisotok mellett miért érzitek mégis fontosnak a WAMP-os jelenlétet?

Nagyon fontos a személyes kapcsolat. Egy boltba kiszállítjuk a ruhákat, de sohasem találkozunk a vevőinkkel. A WAMP ezért fontos. Nekem nagyon jó érzés úgy eladni egy terméket, hogy látom a vevőt, beszélgetek vele, segíthetek neki. Tudom, hogy mi illik hozzá, és nagyon jó érzés látni, hogy amikor megveszi, örömet szerzünk neki. A bécsi WAMP-ot is szeretjük, mert jó az osztrák vevőkkel is személyesen találkozni, s ott is első kézből kapunk visszajelzéseket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Partnereink